تفاوت بین ورق سیاه و گالوانیزه

ورق های فولادی با ترکیبات مختلفی در صنعت ساختمانی، خودروسازی، صنایع دریایی و بسیاری دیگر از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. دو نوع ورق که از آنها بسیار استفاده می‌شود، ورق سیاه و گالوانیزه هستند. در این مقاله، تفاوت بین این دو نوع ورق را بررسی خواهیم کرد.

ورق سیاه:

ورق سیاه، ورقی است که پس از روکش شدن با لایه روغنی، در حالت خام به بازار عرضه می‌شود. این ورق ها از طریق فرایند کربن کردن ساخته می‌شوند. در این فرایند، ورق فولادی با گاز کربنات پر شده و سپس در دمای بالا برای چندین ساعت گرم شده و باعث شکل گیری کربن در آن می‌شود. این فرایند باعث می‌شود ورق سیاه، به دلیل حضور کربن، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و سایش داشته باشد. اما، در مقایسه با ورق گالوانیزه، مقاومت آن در برابر خوردگی و سایش کمتر است.

ورق گالوانیزه:

ورق گالوانیزه، ورقی است که پس از روکش شدن با لایه‌ای از روی، به بازار عرضه می‌شود. در این فرایند، ورق فولادی به عنوان آند در یک مخزن از اسید سولفوریک و پس از آن در محلول روی قرار می‌گیرد. این فرایند باعث تشکیل لایه‌ای از روی بر روی ورق می‌شود که به آن روشنی و لمعه می‌بخشد. همچنین، این لایه از روی باعث می‌شود که ورق گالوانیزه، به دلیل وجود روی، مقاومت خوبی در برابر خوردگی و سایش داشته باشد. این نوع ورق، برای استفاده در محیط‌هایی که با رطوبت و آب سر و کار دارند، دقیق تر توصیه می‌شود. ورق گالوانیزه همچنین دارای قابلیت خوبی برای جلوگیری از زنگ زدگی است.

تفاوت بین ورق سیاه و گالوانیزه:

1. روکش: ورق سیاه پس از تولید با یک لایه روغن پوشانده می‌شود، در حالی که ورق گالوانیزه بایک لایه روی روکش شده است.

2. مقاومت در برابر خوردگی و سایش: هر دو نوع ورق دارای مقاومتی در برابر خوردگی و سایش هستند، اما ورق گالوانیزه به دلیل وجود لایه روی بر روی آن، مقاومت بهتری در برابر خوردگی و سایش دارد.

3. استفاده در شرایط خاص: ورق گالوانیزه برای استفاده در شرایطی که با رطوبت و آب سر و کار دارند، بهترین گزینه است. در حالی که ورق سیاه برای استفاده در شرایط خشک و کم رطوبت، مانند محیط داخلی ساختمان‌ها مناسب است.

4. قابلیت پردازش: ورق سیاه قابلیت پردازش و ماشینکاری بهتری دارد و می‌تواند به شکل‌های مختلف تنظیم شود، در حالی که ورق گالوانیزه به دلیل وجود لایه روی بر روی آن، قابلیت پردازش کمتری دارد.

5. قیمت: ورق سیاه در مقایسه با ورق گالوانیزه، قیمتی کمتر دارد.

سایت fagerhult یکی از سایت های معتبر در حوزه ورق های سیاه فولادی می باشد 

Black sheet, also referred to as iron plate, is an untreated sheet metal that is extremely prone to rusting, at different rates depending on the composition of the external environment. To avoid corrosion, the sheet plate is surface treated (powder coated, for example), usually using an epoxy-polyester mixture. The coating process is free of aromatic solvents and heavy metals.

نتیجه گیری:

ورق سیاه و گالوانیزه هر دو دارای ویژگی‌های خاص خود هستند و ممکن است برای استفاده در شرایط مختلف، نیاز به یکی از آنها باشد. در صنعت ساختمانی و خودروسازی، ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت بهتری در برابر خوردگی و سایش، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که ورق سیاه برای استفاده در شرایط خشک و کم رطوبت، مانند محیط داخلی ساختمان‌ها مناسب است. بنابراین، در انتخاب نوع ورق مناسب برای هر پروژه، نیاز به بررسی دقیق ویژگی‌های هر نوع ورق و شرایط استفاده آنها دارید.